Analiza i optymalizacja procesów biznesowych

Praktyczne szkolenie, na którym nauczysz się identyfikować, modelować i usprawniać procesy biznesowe z wykorzystaniem BPMN, Lean Management i analizy KPI. Poznasz techniki eliminacji błędów, optymalizacji działań oraz digitalizacji i robotyzacji procesów.

Opis szkolenia

Zdobądź praktyczną wiedzę z zakresu identyfikacji, analizy i usprawniania procesów biznesowych w organizacji! Podczas szkolenia nauczysz się rozpoznawać i klasyfikować procesy, modelować je w notacji BPMN oraz optymalizować z wykorzystaniem sprawdzonych metod, takich jak Lean Management, cykl Deminga (PDCA) czy analiza KPI. Poznasz również techniki eliminacji błędów i usprawnień procesów oraz dowiesz się, jak skutecznie zarządzać zmianą i ryzykiem. Całość uzupełnią praktyczne ćwiczenia i studia przypadków oraz wprowadzenie do digitalizacji i robotyzacji procesów.

Idealne dla osób odpowiedzialnych za organizację pracy, wdrażanie usprawnień i zarządzanie efektywnością w firmie.

Program szkolenia

Szkolenie biznesowe podzielone na 4 bloki tematyczne: Wprowadzenie do procesów biznesowych, Metody i narzędzia analizy procesów, Techniki optymalizacji procesów, Praktyczne ćwiczenia i studia przypadków. Każdy blok składa się z części teoretycznej (prezentacja, dyskusja) i części praktycznej (ćwiczenia indywidualne lub grupowe). Szkolenie trwa 8 godzin.

Blok 1: Wprowadzenie do procesów biznesowych 

  • Czym są procesy biznesowe i jak je rozpoznawać 
  • Jak klasyfikować procesy według typów, zakresu i złożoności 
  • Jak opisywać procesy za pomocą notacji BPMN 
  • Jakie są cele i korzyści z zarządzania procesami 
  • Jak zidentyfikować interesariuszy i właścicieli procesów 
  • Ćwiczenie: Identyfikacja i opis procesów w wybranej organizacji 

Blok 2: Metody i narzędzia analizy procesów 

  • Jak wykorzystać mapowanie, modelowanie i symulację procesów 
  • Jak stosować cykl Deminga (PDCA) do doskonalenia procesów 
  • Jak zastosować Lean Management do eliminacji marnotrawstwa w procesach 
  • Jak mierzyć i oceniać efektywność procesów za pomocą wskaźników KPI 
  • Ćwiczenie: Analiza wybranego procesu za pomocą mapowania, modelowania, symulacji i KPI 

Blok 3: Techniki optymalizacji procesów 

  • Jak eliminować zbędne czynności, błędy i opóźnienia w procesach 
  • Jak wprowadzać usprawnienia i innowacje do procesów 
  • Jak monitorować i kontrolować zmiany w procesach 
  • Jak zarządzać ryzykiem i oporem wobec zmian 
  • Ćwiczenie: Optymalizacja wybranego procesu za pomocą technik eliminacji, usprawnienia i kontroli 

Blok 4: Praktyczne ćwiczenia i studia przypadków 

  • Jak zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do analizy i optymalizacji rzeczywistych lub fikcyjnych procesów biznesowych 
  • Jak rozwiązywać problemy i wyzwania związane z procesami 
  • Digitalizacja i robotyzacja procesów 
  • Studia przypadków: Analiza i optymalizacja procesów z różnych branż i obszarów działalności (w systemie PlusWorkflow) 
  • Podsumowanie i ewaluacja szkolenia 

Uczestnik szkolenia otrzymuje

Skrypt szkoleniowy – zawierający podstawowe informacje teoretyczne, przykłady, ćwiczenia i studia przypadków związane z tematyką szkolenia.

Prezentacja multimedialna – ułatwiająca śledzenie treści szkolenia, ilustrująca główne zagadnienia i koncepcje, zawierająca grafiki, schematy i animacje.

Arkusz pracy – umożliwiający uczestnikowi aktywny udział w szkoleniu, notowanie własnych spostrzeżeń i wniosków, rozwiązywanie zadań i ćwiczeń.

Certyfikat ukończenia szkolenia – potwierdzający udział w szkoleniu i zdobycie określonych kompetencji.

Narzędzia wspomagające analizę i optymalizację procesu – ankiety, formularze, wzory dokumentów

Materiały dodatkowe – lista polecanej literatury, linki do przydatnych stron internetowych

Dodatkowe informacje

Szkolenie odbywa się stacjonarnie, hybrydowo lub zdalnie

Zapisz się na szkolenie

Wypełnij formularz by zapisać się na szkolenie